بهگزارش میراثآریا بهنقلاز روابطعمومی ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی خراسان جنوبی، هادی شاهوردی روز یکشنبه 9 مهرماه 1402 در جلسه دبیرخانه شهر ملی ملهبافی خوسف ضمن تبریک هفته گردشگری با بیان اینکه ملهبافی یک افتخار و نشان مهم هویتی شهرستان خوسف است، گفت: نباید هنر ملهبافی به سمت حولهبافی و پارچهبافی حرکت کند، بلکه محصول تولیدی در این هنر باید نفیس و بازار پسند جهانی باشد.
مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی خراسانجنوبی بر برگزاری دورههای تخصصی آموزش ملهبافی تأکید کرد و گفت: این شهرستان در بخشهای مختلف تولید مله، تراش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی و طلا زبانزد است، ولی باید هنرمندان را از تولید فلهای و خام به سمت تولید محصول مرغوبتر، با کیفیتتر و حرفهایتر سوق داد.
شاهوردی در خصوص جهانی شدن شهر ملهبافی نیز گفت: برای جهانی شدن باید همه مجموعههای فعال دست به دست هم بدهند و با تجمیع این هنر، رقابت بازارپسند داشته باشند.
او از احداث بازارچه دائمی صنایعدستی در محل قلعه تاریخی خوسف خبر داد و گفت: اعتبارات لازم برای احداث این بازارچه در نظر گرفته شده است و امیدواریم با اجرای قانون و تخلیه قلعه توسط شرکت تعاونی، هنرمندان شهرستان خوسف به خواسته بحق خود که احداث بازارچه است، برسند.
مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی خراسانجنوبی، خوسف را تنها شهرستانی نامید که در بخشهای صنایعدستی دارای دو برند ملی است و گفت: در بخش بافت تاریخی دارای پنج بافت ملی و بالاترین رکورد، در خانههای تاریخی دارای بیشترین مکان و در جاذبههای گردشگری بهترین اقلیم را دارد اما همچنان در بخش گردشگری مغفول مانده است.
شاهوردی نگاه منفی به گردشگری را یکی از موانع توسعه این صنعت دانست و گفت: ما گردشگری را در قالب ضوابط و قوانین تعریف میکنیم و باید در توسعه گردشگری اصلاح گفتار و رفتار داشته باشیم.
او با تأکید بر توانمندسازی و ضابطهمند کردن حوزه گردشگری گفت: اگر ورود درست به توسعه این صنعت در برخی مناطق گردشگری باشد و خلاءها پر شود هرگز افرادی که قصد سوء استفاده دارند، نمیتوانند به این موضوع ورود کنند.
سید علی حسینی فرماندار شهرستان خوسف هم در ادامه خواستار برگزاری جشنواره ملی مله بافی در هفته فرهنگی شد و گفت: برای توسعه این هنر علاوه بر ارائه بستههای تشویقی کشت پنبه مله برای کشاورزان باید آموزشهای تخصصی به هنرمندان داده شود.
حسینی هویت شهرستان خوسف را یک برگ برنده برای توسعه گردشگری عنوان کرد و افزود: ابن حسام خوسفی، مفاخر و بزرگان، بافتهای تاریخی بینظیر، معادن غنی طلا و مس، صنایعدستی ملهبافی و سنگتراشی و بسیاری از فرصتهای دیگر این شهرستان را به یک مجموعه استراتژیک برای گردشگری تبدیل خواهد کرد.
علی صالحی مسئول میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی شهرستان خوسف هم با اشاره به نبود اعتبارات بخش دولتی برای توسعه دبیرخانه مله گفت: راهاندازی موزه مشاغل سنتی، بازارچه دائمی صنایع دستی، تأمین نیروی تخصصی در زمینه صنایعدستی، اعطای تسهیلات ویژه به پنبهکاران مله و ثبت رشته مله بافی از خواستههای هنرمندان و مردم این شهرستان است.
در این نشست تشکیل جلسات برای برنامهریزی حضور ارزیابان جهانی و جشنواره ملی ملّه، ساخت المان مله و فضاسازی توسط شهرداری، ساخت تیزر تبلیغاتی توسط فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و ایجاد کارگاه رکابسازی انگشتر در خور و آموزش تخصصی توسط بنیاد علوی مصوب شد.
انتهای پیام/
نظر شما